روش ذوب کردن موم زنبور عسل | روش دوم


 

موم زنبور عسل به عنوان یکی از بهترین مواد اولیه برای شمع سازی در خانه و درست کردن انواع صنایع دستی در منزل، گزینه ای فوق العاده عالی برای آن دسته از افرادی است که علاقه ای به مواد شمیایی مضر مصل پارافین ندارند. استفاده از موم عسل نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه می تواند خواصی را نیز به همراه داشته باشد. خوشبختانه کاربردهای موم روز به روز بیشتر می شود و از این ماده مفید حتی برای درست کردن خمیر بازی کودکان نیز استفاده می شود.

برای استفاده از موم طبیعی به منظور فعالیت های هنری، عموما نیاز به ذوب کردن موم داریم. ذوب کردن موم یک کار تخصصی است و باید با استفاده از روش های صحیح و حرفه ای انجام شود. در یکی از مطالب عسلنا که با استقبال شما عزیزان نیز مواجه شد، یکی از روش های ذوب کردن موم زنبور عسل را با هم مرور کردیم. در این مطلب قصد داریم تا به روش دوم برای ذوب موم زنبور اشاره نماییم.

روش های ذوب کردن موم زنبور عسل | روش اول

؛؛ توجه داشته باشید که ذوب کردن موم کمی خطرناک است. در نتیجه در زمان اجرای روش ذوب کردن موم، حتما مراقب کودکان باشید. افراد بزرگسال نیز توانایی تحمل دمای بسیار زیاد مذاب موم را ندارند. پس حتما احتیاط کنید.

روش دوم ذوب کردن موم زنبور عسل: استفاده از حمام آب درون قابلمه
در این روش از حمام آب و یک کاسه استفاده می شود تا به راحتی و بدون ایجاد مشکل موم ها ذوب شوند. فراموش نکنید که نکات بیان شده در این روش باید به درستی اجرا شوند تا مشکلی به وجود نیاید.

مرحله اول » 5 تا 8 سانتی متر آب درون دیگ یا قابلمه بریزید.
اگر یک قابلمه کوچک و عمیق دارید، حدود 5 سانتی متر آب را درون آن بریزید. البته این میزان می توان تا حدود 8 سانیت متر نیز افزایش پیدا کند. بهتر است ریسک نکنید و میزان آب کافی درون قابلمه خود بریزید تا در حین ذوب شدن موم زنبور عسل تمامی آب ها تبخیر نشود. می توانید از آب شیر استفاده کنید یا برای سرعت بخشیدن به روند کار ذوب کردن موم، ابتدا آب را در یک کتری گرم و سپس به قابلمه اضافه کنید.

*    می توان موم زنبور عسل را مستقیماً درون قابلمه انداخت و بدون ایجاد حمام آب، موم را ذوب کرد. زیرا درجه حرارت ممکن است پایین بماند. اگر تصمیم به انجام این کار گرفتید، حتماً از یک قابلمه نچسب استفاده کنید یا درون آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید.
*    استفاده از حمام آب معمولاً ترجیح داده می شود، زیرا از موم در برابر حرارت مستقیم محافظت کرده و ریختن موم مایع را بسیار آسان تر می کند.

مرحله دوم » یک کاسه کوچک فلزی را درون قابلکه قرار دهید.
یک کاسه فلزی قدیمی را انتخاب کنید که برای تهیه غذا از آن استفاده نخواهید کرد. کاسهی ای که انتخاب می کنید باید به اندازه ای گود باشد که مواد مذاب درون آن نریزد. البته آنقدر بلند نباشد که نتوانید درب قابلمه را ببندید. اطمینان حاصل کنید که کاسه دقیقا به صورت کامل بر روی آب درون قابلمه قرار گرفته است.

*    اگر شمع درست می کنید، می توانید برای این کار از ظروف شمع خود استفاده نمایید. فقط مطمئن شوید که از شیشه های فلزی یا مقاوم در برابر حرارت استفاده می کنید.

مرحله سوم » تکه های موم را درون کاسه قرار دهید.
از آنجا که موم زنبور عسل به آرامی در حمام آب قابلمه آب می شود، از قطعات کوچکتر برای سرعت بخشیدن به روند ذوب استفاده کنید. قطعات بزرگتر موم را در تکه های کوچک پهن کنید و سپس آنها را درون ظرف قرار دهید.

مرحله چهارم » درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید موم کاملاً ذوب شود.
زیر قابلمه را روشن کرده و آن را بر روی گزینه دمای پایین قرار دهید. در قابلمه را بگذارید تا آب به دمای بالا رسیده و حرارت آن به اندازه مناسب برسد. در حالی که موم زنبور عسل ذوب می شود، هر 10 تا 15 دقیقه پیشرفت آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گرما خیلی زیاد افزایش پیدا نمی کند. بسته به میزان موم ممکن است این روند زیاد طول بکشد.
*    اگر بتوانید دمای موم را اندازه بگیرید بسیار عالی است. به هیچ وجهنباید اجازه بدهید که دمای موم در حال ذوب بیشتر از 77 درجه سانتی گراد شود. لطفا به این موضوع به صورت ویژه دقت کنید.

مرحله پنجم » موم زنبورعسل ذوب شده را پس از ذوب شدن در قالب ها بریزید.
پس از ذوب شدن کامل موم، بهتر است آن را زیر نظر بگیرید. پس از اینکه مطمئن شدید تمامی موم ها ذوب شده اند، حتما آن را درون قالب هایی بریزد تا به درستی به حالت جامد درآیند. حتماً برای جا به جا کردن ظرف، از دستکش های اجاق گاز استفاده کنید؛ در این صورت هم از رسیدن گرمای بیش از اندازه ظرف به دستتان جلوگیری می کنید و هم احتمال ریختن مذاب بر روی دستتان کمتر می شود.اگر می خواهید آن را برای مدتی طولانی تر مایع نگه دارید، می توانید درب قابلمه را برداشته و زیر گاز را کم کنید تا در شرایط آرامی در حالت مذاب قرار داشته باشد. با اینت حال به هیچ وجه از بالای سر گاز تکان نخورید.

ذوب کردن موم زنبور عسل یکی از کارهایی است که هنرمندان به ویژه کسانی که از موم در کارهای هنری استفاده می کنند یا برای درست کردن خمیر بازی کودکان مورد مصرف قرار می دهند، با آن زیاد سر و کله می زنند. آشنایی با انواع روش های ذوب کردن موم کمک می کند تا در شرایط مختلف بسته به امکاناتی که وجود دارد، اقدام به ذوب کردن موم کنید.

 

-